Eftis Läsårsplan

11.03.2024 kl. 13:09
Här hittar du all info om hur vårt eftis fungerar.

Morgon- och eftermiddagsverksamheten i Västankvarns skola

Morgon- och eftermiddagsverksamheten vid Västankvarns skola ordnas av Hem och skola-föreningen Understödsföreningen Almus rf. och stöds ekonomiskt genom ett verksamhetsbidrag av Ingå kommun och stipendier från bland annat Brita Maria Rehnlunds stiftelse.

Med hjälp av den privata finansieringen finns det möjlighet för alla elever vid Västankvarns skola att delta i verksamheten oberoende av årskurs.

Eftermiddagsverksamheten ordnas 12:30-16:45 alla skoldagar och morgonverksamheten vid behov, dock tidigast från klockan 6:15.

Eftiset verkar i det röda skolhuset. Vi har en egen ingång samt två rum och kök som främst används av eftis under dagarna. Vid behov rör vi oss i andra delar av skolhusen bland annat för att kunna utnyttja gymnastiksal, slöjdsal och bibliotek.

Utomhus rör vi oss oftast på skolgården men går också till skogen, går någon av områdets många naturstigar eller
besöker andra verksamheter i området som till exempel Västankvarn gårds stora ladugård.

Som ledare fungerar Helena Träskman som också jobbar som skolgångshandledare i Västankvarns skola.

Kontaktuppgifter:

Västankvarns skola/Understödsföreningen Almus rf.

Västankvarnvägen 399

10230 Ingå station

telefon: 040 684 3849

E-post: almus.eftis(a)gmail.com

Ordförande: Frida Sundäng 2023-2024

Ansökan och avgifter

Ansökan om deltagande i verksamheten kan göras när som helst under året via wilma.

Avgifterna är de samma som i de övriga eftisarna i kommunen. I avgiften ingår morgonmål, mellanmål och försäkring.

Information om nedsättning eller befrielse från avgift för morgon och- eftermiddagsverksamhet finns på kommunens hemsida.

Därtill erbjuder vi sporadiska eftisdagar för 7€/dag/elev. Dessa kan utnyttjas då det behövs bara någon enstaka dag nu och då, eller om det uppstår ett akut behov av morris/eftis. De här dagarna meddelas direkt till eftisledaren per telefon på 040 684 3849 gärna i god tid men allra senast 30 minuter före skoldagens slut.

Verksamhetstid

Under 3 timmar/ dag

Under 4 timmar/ dag

Över 4 timmar/ dag

1- 10 dagar i månaden

40 euro

50 euro

60 euro

över 10 dagar i månaden

80 euro

100 euro

140 euro

Endast morgonverksamhet

40 euro

Dagsschema och innehåll

Utevistelse

vi är ute oberoende av väder och rör oss både på den omväxlande gården och gör utflykter i närområdet.

i mån av möjlighet kan man vintertid både skida och skrinna på eftis

Mellanmål

mellanmålet inhandlas och görs vanligtvis av personalen

hälsosamt, inhemskt och lokalproducerat är våra ledord

det serveras alla dagar frukt eller grönsaker enligt säsong

vi hjälps åt att duka fram mellanmål

här har vi tid att tillsammans pyssla, slöjda, spela brädspel, baka osv.

vi kan också använda den här tiden till att ta hand om våra många krukväxter eller våra fiskar i akvariet.

14:45 fri lek ute eller inne.

tid att leka, läsa, lyssna på saga, vila, rita, spela spel, göra läxor eller något annat som man trivs med att göra

Även om vi har ett schema vi följer så anpassar vi dagen efter vad vi har för program eller om vi har något roligt på gång så gör vi det färdigt först.

Verksamhetsidé

En av grundtankarna i Västankvarns eftis är att vi gör saker tillsammans, stärker gemenskapen och tar hand om varandra, vårt eftis och allt som hör till. Vi övar på att göra saker självständigt och övar färdigheter som behövs i livet, t.ex. med att laga mellanmål, baka och när man bakat både städa undan och diska, vattna blommorna, sköta akvariet, mata fåglar, fixa och laga smågrejer osv.

Vi sätter ner mycket tid på att alla ska känna sig välkomna och att man accepteras just precis som den man är och vi värdesätter olikheter och olika färdigheter. Eftis ska vara en trygg plats för alla.

Vi rör oss mycket i vår närmiljö och lär oss samtidigt massor om bland annat djur och natur. Samtidigt övar vi trafikvett och allemansrätt.

Vi uppmärksammar både de vanligaste högtiderna och andra flaggdagar och märkesdagar.

Den lilla gruppen gör också att det är lättare att anpassa verksamheten enligt barnen, deras behov och önskemål.

Miljöarbete

Vi tar också hand om miljön. Västankvarns skola har jobbat med Grön flagg sedan 2008 och vi fortsätter det viktiga arbetet också under eftermiddagarna. Vi har en sopsorteringsstation och sorterar allt avfall. Vi påminner om att minska vattenanvändningen och till exempel att inte låta kranen rinna i onödan. Vi är uppmärksamma på elanvändningen och har inte på elapparater i onödan. Vi funderar på biodiversitet och har vår- och sommarblommor som drar till sig bin och fjärilar ute på gården.

Almus Eftis